Iva Rinčić logo

Autotrolej tone u sve dublju krizu – Tko je odgovoran?

Problemi s nedostatkom vozača doveli su do reduciranog voznog (ne)reda KD Autotrolej. To predstavlja ozbiljan problem građanima Rijeke, ukazujući na neodrživost trenutnog modela upravljanja gradskim javnim prijevozom.

Podijelite ovu objavu:

Autotrolej tone u sve dublju krizu - Tko je odgovoran?

Kroz inicijativu četiri gradonačelnika velikih gradova razmišlja se da li ići u smjeru korištenja elektro pogona ili pogona na vodik. Pokušava se vizionarski iznaći model na eventualnu objedinjenju nabavu, radi povoljnije cijene. S druge strane promiče se što veće smanjene CO2, a i Europa promiče te ciljeve i tome ide daljnji razvoj. Radi se na optimizaciji voznih redova. U sljedećim rebalansima bit će pripremljeno povećanje subvencija svih jedinica lokalne samouprave i uprave. Ovako je govorio gradonačelnik Rijeke Marko Filipović u svibnju 2023. odgovarajući na pitanje vijećnika Zelića o stanju u Komunalnom društvu Autotrolej.

S govornice i na papiru to zvuči odlično. No, u stvarnosti je to tek neostvareni popis želja.

Jer u stvarnosti su problemi s nedostatkom vozača doveli do uvođenja reduciranog voznog (ne)reda Autotroleja. To predstavlja ozbiljan problem građanima Rijeke, ukazujući na neodrživost trenutnog modela upravljanja gradskim javnim prijevozom.

Nedostatak vozača nije novi problem, nije niti isključivo riječki. No, to nam i nije neka utjeha – aktualna situacija jasno ukazuje na eskalaciju.

Problemi se guraju pod tepih

Razlozi su višestruki, od čega su neki u domeni uprave KD Autotrolej, poput nedovoljno konkurentnih plaća i loših uvjeta rada, dok se drugi odnose na nedostatak odgovarajućih strategija upravljanja ljudskim resursima i nedostatak prilika za odmor i oporavak vozača.

Već se godinama godišnja izvješća Autotroleja usvajaju s tankom većinom vladajuće stranke. Uporno se pod tepih guraju problemi. Stoga je pravo pitanje čija je odgovornost za situaciju u kojoj se, nakon tjedana neslužbeno reduciranih vožnji, sutra i službeno reduciraju neke vožnje?

Iz Autotroleja godinama slušamo da je njihov „bazen“ korisnika iscrpljen. No, nismo čuli kako ga proširiti. Opravdavaju se kako nema radnika, kako se vozni park ne obnavlja. Nekada poznati socijalni program za starije od 65 odavno je nagrizen. Ništa se nije poduzelo ni za premještanje Autotroleja sa Školjića, što je za Rijeku prostorno izuzetno važno.

Konačno, zadnji je slučaj prometne nesreće, kad je počela nova regulacija prometa u centru. Već prvog dana preusmjeravanja prometa pokazalo je i nisku razinu sigurnosti, s obzirom na to da izvršna vlast nije uvažila prijedloge struke da takva prometna rješenja nisu izvediva za gradske autobuse.

Autotrolej traži drukčije upravljanje

No vratimo se reduciranju voznog reda. To je ono što građane tišti i što će ih od sutra tištiti još više.
Prema riječima sindikalnih predstavnika, najavljeni uvoz stranih radnika nije dugoročno rješenje, ako ga ne bude pratilo hitno povećanje plaća i poboljšanje uvjeta rada kako bi se zadržali trenutni vozači i privukli novi.

Osim toga, potrebno je revidirati kolektivne ugovore kako bi se osigurala pravedna raspodjela radnog vremena i omogućila adekvatna razina odmora i oporavka za vozače.

U konačnici, očekuje se da će nova strategija upravljanja ljudskim resursima u Autotroleju, koja bi uključivala povećanje plaća, poboljšanje uvjeta rada i pravedniju raspodjelu radnog vremena, pružiti dugoročno održivo rješenje za nedostatak vozača te osigurati stabilnost i kvalitetu gradskog prijevoza za građane Rijeke.

Tako sada u Rijeci imamo odgajateljice, stručne službe u ustanovama u kulturi, do nedavno djelatnike Čistoće… Svi su oni s plaćama ispod tržišta i daleko ispod potreba.

Grad bez plana i vizije

Proračun ima ograničenja, kaže naš gradonačelnik. Toga smo svjesni i više nego on misli.

No jesmo li svi jednako odgovorni zato što proračun nije veći ili je odgovornost onih koji grad vode preko 30 godina veća? Ono čega smo isto tako svjesni, a što smo više puta naglašavali, jest da se konačno ovaj grad i njegova vlast trebaju baviti prihodima – vizijom, planom, i mjerama njihovog ostvarenja.

To, naravno, uključuje akutno rješavanje problema prava djelatnika. No i dugoročan zaokret koji će dovesti do promjene demografske situacije, kreiranje porezne politike koja nadilazi jedan mandat, novih prometnih rješenja i stvarnog pokretanja gradske mobilnosti 21. stoljeća…

U protivnom, sve ostaje samo popis dobrih želja.